LEX bestaat uit twee verhaallijnen die Van den Bemd gedurende het verhaal langzaam maar zeker met elkaar verweeft. In de laatste hoofdstukken weet de auteur in diens vierde thriller die lijnen onontwarbaar met elkaar te verknopen. Het boek bevat meerdere autobiografische elementen en de volgende uitspraak van protagonist Lex – met drie thrillers op zijn naam – zouden zomaar eens die van Van den Bemd zelf kunnen zijn:
“Veel lezers vinden ze niet spannend genoeg, dus misschien zijn het eerder romans.”
Dat doet wellicht recht aan Van den Bemds eerdere werk: De verkeerde vriend (2018), Na de val (2019) en Branco & Julia (2022). LEX is echter wel degelijk een onvervalste thriller.
Via zijn vrouw Karla (30), succesvol reclamemaker, leren we protagonist Lex (“Alex Wood”; 35) kennen. Hij heeft van haar de vrije hand gekregen zijn vaste baan als journalist op te geven om zich fulltime te kunnen wijden aan het schrijven. In de praktijk blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan en hij belandt in een writer’s block. Niet eerder heeft hij ingezien dat hij structuur nodig heeft, routine, een stok achter de deur.
Wander van Aalst is de hoofdpersoon in de tweede verhaallijn. De vijfenveertigjarige succesvolle salesdirecteur van Schoester, een organisatie die horeca-ondersteuning op strategisch niveau biedt, heeft zijn schaapjes op het droge. Hij is getrouwd met Laurentien, lerares Nederlands op het Newmancollege (waar de vrouw van Van den Bemd wiskunde doceert). Als Wander vanuit het hoofdkantoor in Hamburg naar een cursus Engels wordt gestuurd, leert hij de zesentwintigjarige Dolly kennen. De wulpse secretaresse bij een schoenengroothandel brengt zijn hoofd op hol.
Lex en Wander hebben een ding gemeen: zij houden dingen achter voor hun partner. Het gaat daarbij niet om levensschokkende issues, al kan het daar natuurlijk wel toe leiden. Overigens kan Karla er ook wat van. Hoe langer je echter dingen verzwijgt, hoe lastiger het wordt openheid van zaken te geven. Totdat de bom barst en alle verhoudingen op scherp komen te staan.
Vooral inwoners van Breda zullen vele locaties in LEX herkennen. Daarnaast prikkelt de auteur de nieuwsgierigheid van de lezer door in zijn Verantwoording af te sluiten met:
“Sommige gebeurtenissen, de meeste locaties en bepaalde personen zijn echt, andere zijn ontsproten uit mijn fantasie, maar gelijkenissen met de realiteit zijn niet uitgesloten.”
Ondanks het feit dat de auteur op pagina 91 al ‘verklapt’ wat de motivatie is van de man die iedere donderdagavond een kaartje uit de parkeerautomaat trekt en vervolgens wegrijdt, is LEX wel degelijk een thriller. Als het thrillerelement niet in die vreemde handeling besloten ligt, waarin dan wel? Daar komt u achter als u LEX gaat lezen. Het is de moeite waard!